ANDREA TIPPEL

The Philoars Library, 2008/9, basic stock I & II. 108 Farbkopien ca 41,65 x 29,2 cm in einer griffigen Schachtel Auflage 3 numerierte signierte Exemplare Selbstverlag Berlin 2009, Courtesy: Galerie Melike Bilir, Foto: Oliver Ross

Andrea Tippel geb. 1945* Geburt in Hirsau/Schwarzwald, gest. 2012 in Berlin

(scroll down for english version)

Die  Philoars  Library
besteht aus 108 Farbkopien im Querformat  41,65 x 29,2 cm.. Auf jeder Form sind im Durchschnitt
18,6 Buchrücken zu sehen, so, wie sie sich in einer ungeordneten, weil zu engen Bibliothek wiederfinden ließen.
Die 2000 Titel der Bibliothek beziehen sich auf eine Hypothese, die ich vor ca 14 Jahren aufgestellt habe.
Sie behauptet, daß die Kunst sich in der jetztigen Epoche in einer der Philosophie vor ungefähr 2400 Jahren, der Zeit des folgenreichen Übergangs von der sokratischen zur platonischen Denk- und Handlungsweise,
die, u.a. auch vermittels der Verschriftlichung, den Übergang von der Weisheit selbst, Sophia, zur Philosophie, der Liebe zur Weisheit, markiert, vergleichbaren Situation befindet.

Die zentralen Begriffe der Bibliothek sind: Weisheit/Sophia, Philosophie und der von mir für das Entsprechungs-Phänomen geprägte Begriff  Philoars. Der italienische Philosoph G. Colli (mit Montinari Herausgeber der kritischen Nietzsche Gesamtausgabe) hat in seinem Buch ‚Die Geburt der Philosophie‘  Parameter für den Übergang von der Sophia zur Philosophie und die vergleichende Analyse der Termini Weisheit und Philosophie vorgelegt. Er stellt die Abwesenheit der Weisheit im Begriff der Philosophie fest.

Die Philoars Library verbildlicht eine gedankliche Operation, die das inhärent Retrospektive der zukünftigen Historiographie der Kunst des 21. Jahrhunderts doch der Gegenwart jetzt schon visuell zugänglich macht. Insofern geht es in ihr um das Phänomen der Bilder. Sie verwandelt durch ihre anwesende Abwesenheit
das futurisch Retrospektive in ein zukünftig zurückgeschaut-habendes Gegenwärtiges.

Eine Bibliothek, die auf einer Hypothese fußt, die sich ihrerseits auf eine kommende vollkommene
Abwesenheit (ars) bezieht, scheint ebenso unmöglich zu sein wie das materialisierte Futur II.
Die Titel der Bibliothek sind in des Wortes zweiter Bedeutung, als Titel eines Buches, nach dem Prinzip
des zeitlich patavirtuellen Bumerangs, jetzt und hier lesbar; sie prä-repräsentieren zukünftige Schriften
der Philoars-Philosophie. In des Wortes erster Bedeutung aber, als Text eines Buches, folglich nicht.
Denn durch die Unmöglichkeit ihres schriftlich niedergelegt worden Seins kann die Weisheit in Epochen,
in denen die Verbindungen zu ihr ganz unterbrochen sind, auf keine Weise repräsentiert werden.

 

The Philoars Library

consists of 108 colour copies in landscape format, 41.65 x 29.2 cm. An average of approx. 18.6 book spines can be seen in each form, as could be found in a library that is untidy due to lack of space.
The 2000 titles in the library refer to a hypothesis I advanced approx.14 years ago. This states that art in the current epoch finds itself in a situation comparable to that of philosophy approximately 2400 years ago,
the time of the momentous transition from the Socratic to the Platonic modes of thought and action. It marks the transition from wisdom itself, Sophia, to philosophy, the love of wisdom, by means of textualisation, among other things.

The central concepts of the library are: wisdom/Sophia, philosophy and the concept I coined for the correspondence phenomenon, Philoars. The Italian philosopher G. Colli  (together with Montinari co-editor of the critical complete works of Nietzsche) has set out parameters for the transition from Sophia to philosophy and the comparative analysis of the terms wisdom and philosophy in his book „The Birth of Philosophy“. He asserts the absence of wisdom in the concept of philosophy.

The Philoars Library depicts a mental operation which here and now makes the intrinsic retrospective of the future historiography of 21st century art visually accessible to the present. To this extent, it is concerned with the phenomenon of the images. It transforms the future retrospective into a future present of having looked back, through its present absence.

A library based on a hypothesis which itself relates to a coming complete absence (ars), appears just as impossible as the materialised future II tense.
The titles of the library are legible here and now in the secondary sense of the word, as a book’s title according to the principle of the temporally patavirtual boomerang; they pre-represent future Philoars philosophy texts. However, in the primary sense of the word, as the text of a book, they are consequently not.
For wisdom cannot be represented in any way during epochs in which the connection to it has been entirely interrupted, due to the impossibility of its textually inscribed being.
„And  – who knows – perhaps even wisdom will emerge from its rocky dungeon one day“ Meret Oppenheim

The Philoars Library is thus both the anticipatory pure philosophy (Philoars) in the sense of abridgement too – a library of titles appearing from the future – but also pure Sophia, the wise, who can foresee the course of history but who has as it were withdrawn from herself through textualisation  and is thus without manifestation.

This implies that someone who will have read all the titles in the Philoars Library will not only know what Philoars is, i.e. how contemporary art is in the process of developing, namely towards its irrefutable complete disappearance corresponding to the complete absence of Sophia, but will also be able to recognise in the present the historical i.e. retrospective turning point in the future erstwhile (equals present-day) art and thus promote themselves to the impossible condition of wisdom. Then the Philoars Library is the library of Sophia.

Western thought has navigated well with philosophy for thousands of years, since the dimension of wisdom is inaccessible to us. How well in reality is perhaps currently being determined. We may thus presume that in future we will navigate for a long time just as well with Philoars, since we will be unable to miss art itself. Until it emerges how well that actually is.

Andrea Tippel           April / October 2009
translation  Richard Goddard

 

Andrea Tippel  († 05. April 2012)

 


0 Comments to “ANDREA TIPPEL”

No Comments. Send your comment.

Leave a Reply


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.